Un magazin virtual este un website destinat vanzarii de produse si servicii. In cele mai multe dintre cazuri, magazinul online reprezinta o platforma pe care sunt adaugate produse. Aceste produse pot fi accesate si cumparate cu ajutorul carsii de credit. Pe magazinele online complexe utilizatorii pot selecta modalitatea de plata: card de credit, transfer bancar, ramburs si modalitatea de transport: posta, curier, avion etc.
Magazinul virtual are ca scopul prezentarea si vinderea unor produse. Exista posibilitatea realizarii unor magazine virtuale pe platforme e-commerce free ca de exemplu: Open Cart, Magento, Woocommerce, Presta Shop.
Majoritatea comerciantilor mari, corporatiile sau Brandurile, isi dezvolta propriile departamente de programare web si isi creeaza magazine virtuale folosind solutii e-commerce avansate. Din aceasta categorie amintim: Adidas, Puma, Boss, Nike etc. Astfel de magazine virtuale prezinta o multitudine de instrumente care ajuta userii/clientii sa ia decizii importante cu privire la comenzile lor.
Magazinele online avansate au CRM-uri, sisteme de management al clientilor. Astfel, magazinele online identifica clientii noi, sau clientii fideli. Majoritatea magazinelor online ofera discounturi clientilor fideli, discounturi care se pot face direct, printr-o reducere de pret sau printr-un coupon procentual(de exemplu 10% reducere) sau numeric(de exemplu -40 lei).
De cele mai multe ori cea mai mare provocare pentru un magazin online este câstigarea încrederii cliensilor.
Cu siguransa nu exista caracteristici universale sau opsiuni de design care sa garanteze succesul unui magazin online, însa exista numeroase elemenete esensiale de care trebuie sinut cont la crearea unui magazin online.
În continuare vom prezenta câteva caracteristici deziderabile pentru realizarea unui magazin online profitabil.
1. Scopul principal – vânzarea produselor Pentru a scoate în evidensa scopul principal al magazinul online, este necesar ca butonul „cumpara” sa fie cât mai vizibil pentru vizitatorii siteluilui. Butonul „cumpara” este ceea ce face diferensa dintre un magazin online sau simpla prezensa online a unui brand.
2. Valorifica avantajele produselor tale Scopul unui vânzator online este acela de a convinge clinetul ca are nevoie de produsele sale. Structurarea produselor sub „oferte speciale” sau „colecsie noua” au deseori impact asupra cumparatorilor sporind rata de vânzare a produselor.
3. Câstiga încrederea cliensilor Deseori cumparatorii online sunt mai atensi la produsele cumparate si la modul în care aleg sa îsi cheltuie banii. Înainte de a lua decizia de a cumpara un produs vizitatorii doresc sa afle cât mai multe detalii despre produsul dorit, despre procesul de achizisie, modatlitasile de plata, serviciul de livrare si garansiile oferite, acestia fiind factori decisivi în câstigarea încrederii cliensilor tai. Realizeaza descrieri cât mai detaliate si adauga poze aferente produselor.
4. Posteaza-si „cartea de vizita” – logo Un logo remarcabil poate fi considerat cartea de vizita a magazinelor online. Când vine vorba de cumparaturi online un logo cunoscut este un simbol linistitor si un element de încredere pentru cliensii magazinului tau online.
5. Ofera reduceri, transport gratuit si premii de fidelitate Oamenii sunt atrasi, în marea majoritate de reduceri, însa unii sunt interesasi de transportul gratuit al produselor, sau de oferirea premiilor de fidelitate. O mulsime de oameni, în perioadele de reduceri, cumpara cu usurinsa orice produs care este la pres redus.
6. Ultimele noutati: Posteaza mereu ultimele noutasi, perioada de reduceri, sau evenimentele viitoare care doresti sa le aduci în atensia cliensilor, pe pagina de start a magazinului online, facilitând astfel accesul la informasie. În plus, în acest mod cliensii fideli vor putea urmari produsele noi, fara a fi necesara navigarea prin stocul complet al magazinului tau online.
7. Implementeaza cosul de cumparaturi, panou autentificare si caseta cautare Cosul de cumparaturi este o caracteristica esensiala pentru toate magazinele online, reprezentata printr-o icoana simbolica. Unele magazine online ofera posibilitatea autentificarii pentru cliensii deja existensi, unde acestia pot verifica istoricul comenzilor, sau pot beneficia de oferte speciale sau reduceri la anumite produse. Implementarea în magazinul online a casetei de cautare constituie un avantaj, facilitând accesul la produsele specific cautate.
8. Afiseaza metodele de plata acceptate: Magazinele online folosesc frecvent ca principale metode de plata: cardurile de credit, de debit, în numerar – ramburs, PayPal. Unele magazine online nu accepta carduri de credit internasionale sau pot exista limitari tehnice de la o metoda de plata, motiv pentru care este important a se cunoaste metodele de plata acceptate; acestea sunt reprezentate sub forma de icoane si sunt afisate pe pagina de start a magazinului online.
9. Link catre site-urile de socializare: Se apreciaza ca site-urile de socializare sunt cele mai bune surse pentru a obsine informasii si constituie oportunitasi excelente pentru promovarea produselor magazinelor online. De asemenea, cu ajutorul site-urilor de socializare magazinele online pot aduce în atensia cliensilor ultimele noutati.
10. Utilizeaza indicatori de credibilitate Indicatorii de credibilitate sunt reprezentasi prin imagini mici sau logo-uri care confera vizitatorilor o garansie în ceea ce priveste securitatea tranzacsilor efectuate la nivelul magazinului tau online. Prezensa acestor indicatori constituie un avantaj, cliensii fiind asigurasi de protecsia datelor cu caracter personal.
11. Numar de contact vizibil si suport tehnic prin chat Numarul de telefon trebuie sa fie vizibil pe fiecare pagina în parte a magazinului online, cumparator având astfel posibilitatea contactarii directe a vanzatorului. Apreciat de catre cumparatori este si suportul tehnic oferit sub forma de chat, unde acestia pot cere informasii privitoare la produse si pot lua legatura cu echipa tehnica pe durata desfasurarii programului de lucru a magazinului online.
Pe lânga aceste caracteristici, designul „curat”, adaptat magazinului online, meniurile reprezentative si usor accesibile , recenziile primite din partea cliensilor, vor contribui în a crea o mai buna reputasie magazinului tau online. Oamenii, de cele mai multe ori, se decid in scurt timp daca le place sau nu un magazin online, motiv pentru care trebuie captat interesul acestora în primele secunde de la accesarea site-ului, în caz contrar vizitatorii vor gasi un alt magazin online, sau o alta pagina web mai atractiva.